Ledenwerving

Meer leden werven, hoe doe je dat?

De beste ledenwerving = leden houden! Of met andere woorden: zorg dat uw leden blijven komen en graag blijven komen. Dan doen de uitstraling van een fantastisch leuke groep en mondelinge reclame de rest. U kunt echter ook zelf actief onder de aandacht brengen wat u te bieden hebt.

 

Lidmaatschap op projectbasis of ‘lid voor één dag’

Potentiële leden hebben tegenwoordig vaak geen tijd / te veel andere verplichtingen om zich langdurig aan uw vereniging te willen verbinden. Organiseer daarom activiteiten op projectbasis.

Bijvoorbeeld een meezingactiviteit. De ervaring van verenigingen die dit doen, is dat van de deelnemers aan een project weer een aantal zal blijven ‘hangen’. Let op; leuk om te doen, maar veel werk!

 

Wat is ledenwerving?

  • Vooropgesteld doel
  • Niet (alleen) spontaan, maar georganiseerd
  • Kleine stapjes, geen te groot project
  • Niet eenmalig, maar continue bewust

Stap 1: Probleemverkenning

  • Waar wonen potentiële leden?
  • Hoe denken zij over uw vereniging?
  • Hoe zijn deze mensen bereikbaar?

Stap 2: Doelgroepen

U weet wie uw potentiele leden zijn.

  • Wie wilt u bereiken? Waar richt u zich op?
    Iedereen / jonge senioren / mannen / vrouwen / etc. ?

Maak een duidelijke keuze!

Stap 3: Doelstelling

Wat wilt u bereiken? Wees concreet.
Bijvoorbeeld: X aantal mensen binnen X termijn.

Stap 4: Budget

Het werven van leden kost geld.

  • bedrag vanuit eigen bestuur
  • sponsoring

Stap 5: Strategie

  • Permanente werving
    • Eigen site
    • Permanente tafel/stand op vaste plekken
    • Folders bij bibliotheken, gemeentehuizen, huisartsen, etc.
  • Eenmalige werving
    • Activiteit organiseren
    • Eenmalige aanbiedingen
    • Lid-werft-lid actie

Stap 6: Tijdspad

  • bereid goed voor
  • maak een aantal mensen verantwoordelijk
  • plan activiteiten in
  • zorg voor terugkoppeling / evaluatie

 

Mogelijke activiteiten

  • Persoonlijke benadering
  • Lid-werft-lid met attentie
  • Ledenwerfpakketten maken
  • Reclame maken op wijk- en dorpsfeesten. Schenk op de markt hete koffie, thee of chocolademelk: mensen vinden het onbeleefd om met hun drankje weg te lopen. Je hebt de kans voor een praatje.
  • Potentiële leden meevragen bij een activiteit
  • Activiteiten organiseren op zichtbare plekken
  • Leden een bonus aanbieden als zij nieuwe leden aanbrengen. Ieder lid is een ambassadeur van de vereniging. Mond tot mond reclame is de beste reclame voor uw vereniging. Dit kan in de vorm van korting voor het lid dat een nieuw lid aanbrengt, een beloning van het lid dat de meeste nieuwe leden werft.
  • Het aanbieden van een strippen- of knipkaart: hiermee kunnen geïnteresseerden gratis of tegen een gereduceerd tarief deelnemen aan een aantal lessen
  • Een vrienden- en vriendinnendag (dit kan zowel voor jeugdleden als voor senioren)
  • Benaderen van nieuwe (wijk-/dorps-)bewoners om hen op de hoogte te stellen van het activiteitenaanbod van de vereniging met een uitnodiging om aan bepaalde activiteiten deel te nemen.

Niet vergeten!

  • Ga uit van uw eigen kracht.
  • Organiseer leuke activiteiten en maak dit kenbaar. Laat jezelf zien – wees zichtbaar en bereikbaar op belangrijke momenten
  • Zorg voor goed promotiemateriaal en goede informatievoorziening.
  • Vraag het de doelgroep. Wat willen zij nu eigenlijk?
  • Houdt het laagdrempelig. Ook alleen komen kijken mag.
  • Onderschat belangenbehartiging niet.
  • Zorg dat u regelmatig in de pers bent. Lever regelmatig artikelen bij de pers en maak gebruik van social media
  • Geef nieuwe leden een warm onthaal.